olivia: the flu

Sitter på skolan. Har skrivit lite på min avhandling fast den var klar. Sen har jag inte gjort nåt mer. Det här går bra.

Vet inte om vi har förklarat det vi håller på med nu, förutom att vi får bestämma våra tider själv = <33<<33<3<3. Men vi skulle välja ett ämne mellan år 1914 och 1989. Jag valde spanska sjukan. Sen har vi haft två veckorpå oss, imogon klockan 15.00 ska den vara inlämnad eller så får vi ig. Vi skulle skriva inledning, avhandling, och avslutning.

Nu ska vi leta bilder och min lärare har sett att jag bloggar istället för att jobba. Kul.

/olivia

 
Spanska sjukan var en influensa som härjade över hela världen åren 1918-1920. Under de åren kan den ha smittat uppemot 500miljoner människor och av dessa dog 20-100miljoner. I Sverige dog 37 000 människor, värst var det i norrlandsglesbygd och skellefteå var faktiskt ganska utsatt.

Värst var det på Samoaöarna där 20% av befolkningen dog, 7500  av 38 000 människor.

Kommentarer

Kommentera här xDxP?

Ditt namn?
Ska vi minnas dig?

Din E-post? (syns endast för oss)

Din blogg?

Din kommentar?

Trackback